Clusteren

Clusteren wordt volgens Barristafacilitair BV belangrijk, dus eén partij aan tafel.

De trend volgens barristafacilitair BV: clusteren. Bij heel veel bedrijven zijn de facilitairetaken uitbesteed aan een scala aan specialisten: schoonmakers, fleet-support, inkoop,gebouwbeheer etcetera. Niet zelden heeft een multinational vijfhonderd  leveranciers waarmee zij zaken doet. Schoonmaak was al niet één partij, maar ondergebracht bij partijen als ramenwassers, ongediertebestrijders, tuinonderhoud en binnenschoonmakers. Barristafacilitair BV: ‘Wat je nu ziet, is dat grote organisaties alle facilitaire diensten bij één partij onderbrengen. Sommige partijen hebben intern al de slag gemaakt zodat ze dat kunnen organiseren voor het grootbedrijf. Het zogenaamde integrated facility management. Dat maakt de bestuurbaarheid van de organisatie natuurlijk veel groter.’Enerzijds is dat een laatste middel tot kostenbesparing. Eén partij zal het immers goedkoper kunnen dan heel veel partijen. Maar er is een andere reden voor deze trendbreuk. Barristafacilitair BV: ‘Als je met één facilitair coördinerende partij gaat werken, wordt de wederzijdse afhankelijkheid veel groter. In plaats van uitknijpen, moet je gaan samenwerken. Facilitair dienstverleners zijn genoodzaakt innovatief mee te gaan denken met hun opdrachtgever; toegevoegde waarde gaan bieden.’

Barristafacilitair BV voelt dat het die kant op gaat, maar het is een lastig proces. ‘We zijn decennialang bezig geweest om vooral uit te knijpen. Nu moeten facilitaire dienstverleners opeens toegevoegde waarde gaan bieden. Dat knarst. Maar ik zie dat grote dienstverleners de organisatie nu aan het structureren zijn in clusters als health, aviation, eduction in plaats van catering, inkoop of schoonmaak. Voor zo’n sector doen ze dan alles.’

HR-syndroom

Facility management leidt aan een soort zelfde syndroom als HR: ze zijn steeds belangrijker voor een organisatie, maar ze zitten zelden of nooit aan de bestuurstafel; daar waar besloten wordt. Uiteindelijk krijgen ze van de Raad van Bestuur vooral de opdracht om zo goedkoop mogelijk de non-core te organiseren. Barristafacilitair BV erkent dat Calimero-gevoel en zegt dat met het clusteren van dienstverleners tot één partij de Raad van Bestuur voor facility management al een stuk dichterbij komt. Dat heeft ook alles met het nieuwe werken te maken. Barristafacilitair BV: ‘Als ik als medewerker van Shell in Angola problemen heb met mijn PC, kom ik vast wel ergens bij een helpdesk uit. Maar morgen heeft diezelfde medewerker een pensioenvraag; komt hij weer bij een andere helpdesk terecht. Waarom geen persoonlijk adviseur of centrum waar alles samenkomt om jouw probleem op te lossen? Mensen werken overal en nergens, kantoren kunnen kleiner, dus kun je niet meer in zuilen denken. IT, HR, werkplekbeheer… alles haakt meer en meer op elkaar in en de klassieke invulling van deze diensten, inclusief facility management, gaat verdwijnen. Tegenwoordig noemen we dat business support services.’

Outscouring

Soms hoor je geluiden dat outsourcing, een kernbegrip in facility management anno 2014, op zijn retour is. Dat bedrijven weer meer in-house gaan doen. Barristafacilitair BV gelooft er niet in. ‘Akzo weet veel van vezels en verf, maar waarom moeten ze zich verdiepen in catering of beveiliging? Wetgeving en regels zijn tegenwoordig zo complex en veranderen zo snel, dat het gewoon niet meer bij te houden is. Koop je nu een draadloos netwerk in of zonnecellen als energieleverancier op het dak, over twee jaar is er weer een compleet nieuwe generatie. Dat houd je niet bij als organisatie. Outsourcing is en blijft onze overtuiging.’

Gevraagd naar de grootste uitdaging waar facility management 2.0 voor staat op dit moment, De doelstelling van facility management moet zijn: hoe kan ik de primaire business van de organisatie verbeteren door toegevoegde waarde te bieden? Dat is meer dan dom taken uitvoeren zoals tot voor kort. Functioneel goed schoonmaken, dat kunstje kennen we wel. We moeten in alle gebieden van facility management meer gaan letten op hospitality: klantvriendelijkheid. Mensen helpen plezierig te werken. Nu is er misschien crisis, maar er komt een moment dat er weer een war for talent komt. Dan kan facility management, bijvoorbeeld met het inrichten van nieuwe, moderne werkplekken, eraan bijdragen dat mensen eerder voor bedrijf X of Y kiezen. Kijk bij grote bedrijven zoals Unilever of het nieuwe hoofdkantoor van de Rabobank in Utrecht. Dat straalt gastvrijheid uit. De schoonmaker spreekt tegenwoordig Engels en kent de organisatie en kan een medewerker of bezoerker de weg kan wijzen. Als organisatie moet je daar wel in durven investeren. Ik voorspel dat in de toekomst bedrijven facilitaire taken gaan uitbesteden aan partijen die de hoogste graad van gastvrijheid bieden.’